В часі першої світової війни зустрівся одного разу ж повітрі славний німецький літун Ріхтгофен з англійським противником. Змісця розпочався бій, один одного почав обстрілювати скорострілом. Нараз англієць запримітив, що противник перестав стріляти, бо з якоїсь причини затявся скоростріл. А літак Ріхтгофена був загально знаний, отож англієць зняв, з ким має діло. Побачивши, що Ріхтгоіен став безборонний, – він завернув свого літака й відлетів. Літун перервав наступ у тому моменті, коли спостеріг, що противник не має рівних з ним шансів. Це є – чесна гра.
Подібних прикладів маємо багато з часів середновіччя. Тоді боротьба велася здебільшого в формі двобою на шаблі. Коли трапилося одному з войовників, що йому в часі бою зломилася шабля, противник відкладав і свою шаблю. – Це є чесна гра.
Наш лицарський князь Святослав завжди повідомляв: «Іду на вас», – коли вирушав проти когось війною. А під Ґрунвальдом, де зустрілись Германські хрестоносці зі слав’янською коаліцією, обидві лави рушили до бою щойно після того, як трубачі дали знак до наступу. І це є чесна гра. (Варта пригадати при цій нагоді, що побіду вирішили “руські полки” – з Галичини, Волині й Поділля і військовий геній Витовта!).
Правила чесної гри мали створити умовини життя і боротьби – гідні людини, мали навіть у боротьбі дати змогу борцеві – бути людиною. Вони давали всім партнерам боротьби – рівні шанси, значить рівні права на виграну, хоронили їх перед підступом, несподіваним заскоченням і всяким обманом.
Друга, світова війна внесла в боротьбу зовсім інші методи. Вони довели до того, що людина стала почуватися, немов звірина серед дикого степу, цькована і тровлена з усіх сторін найбільш дикими засобами боротьби. Тепер людина ні хвилини не чується певною, ніколи не знає, коли й звідки вдарить на неї ворог. Життя у таких умовинах стає нестерпним.
Дух, з якого зродились оці методи, на жаль, не минув і нашої країни. Під його впливом і в українському житті завелись методи протилежні правилам чесної гри. Як довго шаліла війна, – гук гармат і вибухи бомб заглушували здоровий голос протесту проти вродження у наше життя тих “модерних” методів боротьби, які перемінювали людську спільноту – в стадо вовків.
Війна скінчилася, а ми опинилися на вигнанні. Але вовчі методи у нас не перевелися. Та тут вони показались подвійно небезпечними й ще більш злочинними, ніж це було в краю, умовини життя на еміґрації – такі важкі й повні небезпек для нас, – як національної спільноти, – що тільки тоді зможемо не датись їм і зберегти себе, як окремішню національну групу, – коли будемо всі разом, як одна велика сім’я, як спільнота тісно спаяна, під кожним оглядом солідарна, з високо-етичним рівнем життя. А кромі того наші люди зіпхані в великих масах по таборах – а таборовий побут ще більше степенує ці небезпеки. Щоб можна було по-людському жити в таких людських муравлищах, якими є табори, мусять у всіх людських взаєминах, – так у приватному, як і громадському житті, – запанувати методи чесної гри.
І оце щораз голосніше чути з усіх усюдів протест проти вовчих прийомів. Щораз загальнішою стаз туга за людськими умовинами життя – і боротьби. А разом з тим щораз рішучіше лунає категорична вимога чесної гри в усьому громадському житті, а в громадській боротьбі зокрема.
Сьогодні кожному ясно, що наш рятунок тільки в тому, якщо потрапимо зорганізуватись у рямках одної цупко зв’язаної спільноти, яка буде жити однією думкою, одним змаганням і однією надією. І ясно дальше, що такої спільноти вовчими прийомами ми не створимо, – тільки одиноко методами чесної гри.
Тими методами чесної гри став сильним англійський нарід; вони стали підставою англійської імперії. Тими методами швейцарці розбудували також і свій добробут – у гористому, убогому краю, і піднесли його на найвищий рівень в Европі. Подібно й у шведів. Бо тут і там – методи чесної гри стали передумовою для здійснення національної солідарности. А ця знов уможливила влаштувати життя, якого їм може позаздрити кожний інший нарід.
Щоб наглядно показати, що значить чесна гра, уявіть собі м’ячеві змагання, але такі, де гра ведеться без правил, де кожний грач грає, як сам захоче, грає “дико” і вовчими методами змагає до цілі. Десь, пригадую, – така гра вже була. Вона, очевидно, не дійшла до кінця, а вислідом було, – що кількох грачів знесли з грища з поломаними ногами, один мав зломане ребро, кілька, інших мали теж поважні ушкодження. А кілько було перепалок, сварок, рукопашних розправ – поміж глядачами! Змагання покінчилося одним великим скандалом!
А тепер уявіть собі, що все життя народу – це одно велике змагання на величезному грищі. Які будуть висліди, коли змагання відбувається дикими методами вовчої гри? Кожний іде до своєї цілі, – як уміє і може: один – по трупах своїх противників, другий – пістолем промощує собі шлях, інший знов – кулаками й широкими ліктями, цей – воює брехнею та обманом, той – скликає найбільших злочинців проти свого суперника, ще інший – кличе чужинців на, поміч твоїй власних братів, а тамтой – доносами та зрадою купує собі протекцію у ворогів народу! Ото було б позорище! Аж страшно подумати, що таке видовище мав би дати український нарід на еміграції!
А це могло б легко статися, якщо загаді громадянства бездільно приглядатимесь, як паношаться у нашому житті вовчі прийоми. І коли сьогодні вимога чесної гри стає неначе гаслом оздоровлення, – то ми схильні добачати в тому пробудження інстинкту самозбереження народу.
Чесна гра – це школа громадської постави. Діточа ігра й спорт – є підставою державницького виховання – якраз завдяки тому, – що вони дають першу заправу в методах чесної гри.
В Англії ігра й спорт належать до головних та найвизначніших засобів виховання державних мужів. Бо спорт не тільки гартує тіло й розвиває фізичні сили, але дає крім того речі без порівняння вартніші: формує громадянина, дисциплінує його духа, заставляє його шанувати правила гри – й тимсамим – вже в молодечому віці – привчає майбутнього громадянина – респектувати закони. А що найцінніше: заправляє його в чистих і чесних методах гри – а розвиває в ньому погорду до нешляхетних і нелицарських засобів поступовання.
Тільки в атмосфері чесної гри міг скристалізуватись той тип, що є гордістю англійської раси й, рівночасно її силою: англійський джентельмен. Бо це тип людини, що панує над кожним своїм рухом і кожним порухом свого почування, – а тому вміє панувати й над другими!
А пригадаймо собі, яким благословенством була чесна гра для старинньої Геллади. Неодин раз призадумувались дослідники над її таємницею: звідки такий високий підйом всього життя, звідки така буйна творчість, що досягнула висот, яких й досі людство не перевищило? – Розв’язка загадки в тому, що старинний грек сприймав усе життя, як аґон-змаг ігру. Життя для нього – це змаг за найкращий осяг, а змаг-агон можливий тільки в атмосфері чесної гри, яка дає кожному рівні шанси дійти до цілі. Коли одного разу на олімпійських ігрищах одному бігунові зсунулась перев’язка з бедер, то всі інші учасники змагу дістали наказ скинути свої перев’язки, шоб усі мали рівні шанси в бігу до мети. Сприймання цілого життя як змаг-аґон і методи чесної гри виповнили все життя такою динамікою, що це дало змогу гелленському генієві досягти божеських висот творчости. Чесна гра.між філософами – дала Плятона й Аристотеля, між драматургами – Айсхіля і Софокля, між мистцяии – Філія і Праксітеля, між реторамй Демостена й плеяду софістів, між політиками – цілий ряд мужів великого формату.
Одною з хворіб нашого національного організму є отягання нашого життєвого рівня вниз. А еміґраційний побут ще більше сприяє тому спиханню на дно. Замало серед нас амбіцій підносити народний стиль вгору, ушляхетнювати методи людських взаємин і, як треба, – громадської боротьби. Бо боротьба – є одним з проявів життя, вона є стимулом поступу та культури. Але боротьба внутрі одного громадянства тільки тоді є будуючим чинником, коли вона ведеться методами чесної гри. В іншому випадкові боротьба зроджує зародки розкладу й руїни. Ушляхетнення методів нашого громадського життя – це передумова української сили на чужині.
В тому відношенні Пластовий Улад має сповнити історичне завдання. Вже ідеологічні підстави нашого руху зобов’язують пластунів до активности в тому напрямі. Пластова організація дає найвідповідніше середовище для плекання та здійснювання у практичному житті – методів чесної гри. Пластові провідники мусять придумати таку систему пластового виховання, щоб вщіпити пластунам відразу до тих вовчих прийомів, що розпаношуються у нашому емігрантському середовищі. З пластових рядів мусить залунати рішучий голос протесту проти звироднілих методів громадського життя і політичної боротьби.