Деякі напрямні для організації таборових ватр

Ото вже гомону було,
Усе співало, реготало,
Кричало, тупало, гуло,
До півночі, мабуть, співало,
Що ледь горлянку не порвало.
Аж поки спати не пішло…

Враження від ватри, записані від мешканки села N, біля якого стояв пластовий табір.

Вогонь піднімається вгору. Хоче торкнутися зірок на небі. Час від часу вибухає снопом іскор, що розсипаються навколо золотими краплинами. Вогонь виграє світлом на обличчях юнаків, що сидять навколо у тісному колі. Тсс! Ватра починається…

Можна збудувати гарну ватру в чудовому місці, запалити її новим способом і створити гарну атмосферу, але цей чар довго не втримається, якщо не буде цікавої, добре запланованої і переведеної програми.

При складанні загального плану таборових ватр візьміть до уваги:

  • тему табору;
  • історичні дати;
  • народні та релігійні свята;
  • різноманітність ватр протягом табору.

Наприклад, якщо табір триватиме з 5 по 19 липня, то програми ватр і вогників можуть мати приблизно такий вигляд:

  • 5 липня (ватра відкриття);
  • 6 липня (свято Івана Купала);
  • 7 липня (весела ватра тема “Детективи”);
  • 8 липня (диспут на тему “Чи потрібен особистості колектив?”);
  • 9 липня (вогники);
  • 10 липня (весела ватра “Мандруючи світами”);
  • 11 липня (ватра-диспут “Чи можна українців вважати нацією світового значення?”);
  • 12 липня (день святих Апостолів Петра і Павла; ватра легенд);
  • 14 липня (весела ватра);
  • 15 липня (ватра – творчий вечір; таборовики читають свої поезії, виконують власні та таборові пісні);
  • 16 липня (День проголошення декларації про державний суверенітет України – патріотично-історична ватра);
  • 17 липня (гурткові вогники);
  • 18 липня (ватра закриття).

Перед початком табору подумайте, що вам знадобиться для підготовки костюмів та декорацій (тканина, папір, маркери, клей тощо). Декораціями вам інколи може слугувати те середовище, в якому ви знаходитеся. Якщо ваш табір розташований неподалік руїн сереньовічного замку, то одна з ватр може бути театральною постановкою відповідної доби. Якщо ви знаходитеся на березі моря, то завчасно підготуйте гарні легенди про море і його мешканців і нехай гуртки їх інсценізують.

Табір ватра в темноті

Перед тим як організовувати ватру, потрібно чітко визначити її ціль.

Ціллю ватри може бути:

  • створення атмосфери для емоційних пережи;
  • передача певних думок чи настанов з метою ствердження пластових та загальнолюдських ідеалів;
  • розвага;
  • розкриття творчого потенціалу табооовиків;

Найпростіша і найпоширеніша програма ватри:

1. Церемонія відкриття. Відкриття впливає на подальший настрій учасників ватри. Тому веселу ватру відкриваємо весело: з “бомбою”, галасами, ритуальними танками, викликанням вогню тощо. Поважну ватро відкриваємо урочисто, наголошуючи на символіці ватри (єднанні усіх пластунів світу, паралелі з повстанцями, січовими стрільцями, козаками тощо).

2. Ведучий. Він мусить мати відповідний голос, авторитет, швидку реакцію і вміння пристосуватися до ситуації, акторський хист, почуття естетики і доброго тону. Ведучих може бути двоє, троє. Крім того, в ролі ведучих можуть виступати персонажі курінної творчості, казкові герої тощо. Наприклад, у куреня ч.20 існує ряд курінних героїв, на зустріч з якими завжди чекають таборовики: лейтенант Перець – таборовий детектив, супервиховник і антивиховник, братчик Кролик та братчик Лис.

Якщо потрібно, ведучому можуть допомагати люди, які слідкуватимуть за часом, вводитимуть у програму різних дійових осіб, забезпечуватимуть

3. Виступи гуртків на завдану тему. Виступи продиктовані темою ватри. Завдання гуртки отримують завчасно. Це можуть бути пантоміми, мюзикли, лялькові театри, пісні, імпрези, пародії, атракціони тощо.

4. Пісні. Жодна ватра не обійдеться без пісень. Всі точки на ватрі повинні чергуватися піснями. Якщо виступають гуртки з імпрезками, то пісні добре співати між виступами гуртків. Під кінець ватри варто співати більш спокійних пісень. Наперед визначте, хто починатиме ту чи іншу пісню.

5. Інерційний момент. Ніколи не задумується як точка програми, але, як правило, завжди присутній у бажанні поспівати, поговорити ще.

6. Час закінчувати ватру. Варто закінчувати у момент, коли “хочеться ще!”, щоб наступна ватра чекалася з нетерпінням.

7. Церемонія закриття. У будь-якому випадку, це спокійна, піднесена частина ватри. Традиційно виконуються “Сіріли у сумерку”, “Ніч вже йде”, “Іскра”, “На до-бра-ніч!!!”, “Царю небесний”.

Форми ватр можуть бути наступними:

  • шоу;
  • дискусія;
  • творчий вечір;
  • народне свято.

Ватра може бути поважною, веселою або складатися з двох частин.

Програма ватри

Поради ведучому:

  1. Ніколи не забувайте про пластово-куль турний рівень програми ватри.
  2. На ватрі не повинно бути вільного часу між точками, бо увага і настрій швидко зникають.
  3. Не говоріть, поки не буде загальної уваги.
  4. Намагайтеся залучити всіх.
  5. За недоречну поведінку зробіть юнаку зауваження, але в жодному випадку не дратуйтеся і не кричіть.
  6. Не блазнюйте.
  7. Вмійте виправляти чужі помилки.

Ватра

Пропонуємо кілька варіантів ватр

Ватра “Таборові детектива”. Завдання гурткам: у формі імпрези-детективу розслідувати справи про викрадення солом’яного бичка, приниження честі і гідності Червоної шапочки, сімейного конфлікту Лисичка-сестричка і Вовчика-братика, розшуку Попелюшки тощо.

Ведучі: славний лейтенант Петро Перець (реаліст) і його молодший помічник Василь Квіточка (романтик). На прикладі кожної “справи” лейтенант Перець вчить свого молодшого колегу.

Ватра “Машина часу”. Завдання гуртків представити казку про Козу-дерезу в різних часових вимірах: доісторичний період – про Козозавра-дерезавра; доба середньовіччя – про Дулькізею; соціалістично-революційний період – про козу Ульянку Іллінішну тощо.

Аналог – ватра навколо світу, коли якась відома казка представляється в національних традиціях різних країн. Наприклад, українська “Кривенька качечка” може перетворитися в Індії в Качкіту Крівіті, в Іспанії в Качменсіту Кончіту і т.д.

Ватра-вечорниці. Ведучі – баба Палажка та баба Параска. Згадують молодість, свої вечорниці. Завдання гурткам інсценізувати веселу історію про вечорниці, страшну історію, історію-кохання чи сватання тощо.

Ватра-телешоу. Ведучий – надмірно жестикулюючий шоумен. Завдання гурткам: спецвипуск таборових новин, вечірня казка “Надобаніч таборовики!”, таборовий Хіт-парад, таборовий подіум – моделі від кутюр, шоу самотнього таборовика…

Ватра-диспути. Про один із способів ведення дискусії ми писали в журналі ч.1 за 1998-99р. Якщо це надто складно, тоді можна спростити правила: заздалегідь членам двох гуртків оголошується завдання. Обидві дискутуючі сторони мають 5 хвилин для того, аби проаргументувати свою позицію. Після цього гуртки мають право задати по 3 запитання один одному. Тоді до диспуту приєднуються всі таборовики, де кожен висловлює власну думку з приводу обговорюваного. Завершальне слово в диспуті має комендант, який повинен узагальнити все почуте і, якщо є потреба, підсумувати розглядуване питання у відповідності з існуючими в Пласті та суспільстві морально-етичними нормами поведінки.

Зразки тем диспутів:

  1. Експерименти на тваринах виправдані.
  2. Треба скасувати смертну кару.
  3. У сьогоденному суспільстві все ще не існує справжньої рівності між чоловіками та жінками.
  4. Нації повинні відмовитися від іноземних впливів та підтримувати власну культуру.
  5. Чоловікам притамана природня зверхність над жінками.
  6. Тоталітарна держава краще піклується про своїх громадян, ніж демократична.
  7. Вивчення історії не має практичного застосування.
  8. Наука й техніка спричинили більше шкоди, ніж користі.
  9. Екологічним кризам надається перебільшене значення.

Ватра до Дня Незалежності.

Повинна готуватися особливо ретельно. Бажано, аби сценарій ватри був підготований заздалегідь з використанням цікавих церемоніалів. Настрою та урочистості додадуть ватрі смолоскипи.

Дану ватру пропонуємо проводити у формі екскурсу в різні часові виміри України (докняжа доба, період Київської Русі, козацька доба, період УНР, визвольні змагання ОУН, УПА, сучасність), причому, наголошуйте на переможних аспектах культурно-історичного розвитку української нації. Кожну добу ведучий представляє невеличким есе (2-3 хв.), між якими гуртки показують заздалегідь підготовані інсценізації (літературних творів, легенд, спогадів з піснями відповідної епохи). Матеріал для цих інсценізацій готується до табору; юнаки лише представляють своє театральне бачення.

Варіант: ватра з історії розвитку Пласту, про січових стрільців, повстанців.

Якщо ватра передбачає показ якихось театральних мініатюр, варто подбати про сцену. Для цього ж знову скористайтеся елементами природного середовища, що оточує ваш табір. Це може бути стіна замку, основа дерев тощо.

Глядачів найкраще розмістити у пів-колі. Біля сцени з двох сторін розкладіть по вогнищу для освітлення сцени. Якщо є потреба, її можна освітлювати ліхтариками (це можуть бути ліхтарики з кольоровими фільтрами). Між сценою і глядачами буде палати таборова ватра.

Вогник

Вогник – це місце, де юнак може відпочити від занять, відчути близькість своїх товаришів.

Вогник має відносно інтимну ат¬мосферу, розрахо¬ваний на гурток. Програма вогника складається з розмов на мораль¬но-етичні теми, роз¬повідей, дискусій, пісень.

В дорогу. – Ч. 2. – 2000. – С. 52-57.
  1. В юнацьких таборах. – Краків, „Українське Видавництво”, 1942. – С . 86-88.

Напишіть відгук